Ik ben een uitgesproken colorist en werk impressionistisch vanuit felle emoties. Deze combinatie vertaalt zich in gepassioneerde schilderijen met aansprekende onderwerpen. Ik schilder veel uit inspiratie opgedaan tijdens bijvoorbeeld reizen in Frankrijk, ItaliŽ, Griekenland, Zuid-Amerika en Afrika, maar ook uit een niet te stuiten drang om belijningen op het linnen te zetten. Wie is de baas? Ben ik sneller in vastleggen of is het landschap nog sneller met het veranderen?


Ik sta open voor alle stijlen, rustig of dynamisch, alle emoties kan ik waarderen. Maar wat ik echt graag in een schilderij wil zien, is iets wat bij mij past: vrijheid! Daarom houd ik erg van het impressionisme en heb ik een voorliefde voor alles wat heel fris en zinderend is. De verovering van de artistieke vrijheid nam de nodige tijd in beslag. Ingetogenheid maakte plaats voor overtuigend koloriet. Een nauwkeurige weergave zie je niet in mijn werk; gaandeweg heeft deze plaatsgemaakt voor composities waarin de teugels gevierd worden om de dingen in staat te stellen een eigen leven te leiden.

De felle kleuren in het scherpe licht-donker-contrast in de Provence maken iedere keer een diepe indruk op me. Die indrukken worden in een schetsboek genoteerd. En dan... aan het werk! Soms twee of drie dagen achter elkaar. Alleen dat schilderen; dat zorgt voor vrijheid.
Inspiratie haal ik ook uit het gewone dagelijkse leven: mensen op straat, in het theater of op een terras zijn dan mijn voeding. Ik gebruik schetsen als uitgangspunt, als voor-oefening. Probeer niet een schets na te schilderen. Dat lukt niet: ik ga teveel nadenken, verkramp en weg is de passie. Je moet het schilderen niet willen afdwingen.

Mijn schilderijen moeten een verhaal vertellen, ze moeten communiceren met de toeschouwer. Daarom geef ik de mensen geen duidelijke gezichten; zodra je met de ogen, neus en mond begint, verduidelijkt het teveel. Je dwingt de toeschouwer naar het beeld, dat door mij wordt gezien. Het is juist belangrijk dat een schilderij de vrijheid biedt om er verschillende verhalen bij te kunnen bedenken.
Bovenstaande tekst is grotendeels een weergave van een geÔllustreerd artikel van Rina dat
in het kunstblad "Palet en Tekenstift" nr. 297 in februari 2002 is verschenen.
KENNISMAKING
EXPOSITIES
PUBLICATIES
RECENSIES
GASTENBOEK
CONTACT
LANDSCHAPPEN E.D.
ZUID-FRANKRIJK
STILLEVENS
FIGUREN
OVERIGE
HOMEPAGE
HOMEPAGE
rinasnel
kennismaking
SCHILDERIJEN: